یاداشتی از حجت الاسلام عظیمی:

ولایت یکی از نعمتهای بزرگ خدا بر مسلمین



به گزارش بخش خبر تبیان کردستان، حجت الاسلام محمدعلی عظیمی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی دهگلان  در یادداشتی به جایگاه و نقش آموزه مهم ولایت  پرداخته است.

 

متن یادداشت به قرار زیر است:

با توجه به اینکه یکی از پایه های اصلی مکتب تشیع مسئله ولایت است. قضیه ولایت همان است که پیغمبر اکرم در حجته الودا ع آن خطبه معروف را ایراد کردند وامیرالمو منین علی (ع) را به عنوان جانشین خودشان معین کردند. این از ضروریات اعتقاد ماست البته پیغمبر اکرم از روز اولی که دعوت خودشان را آشکار کردند علی (ع) را به جانشینی تعیین کردند ودر طول دوران رسالت هم به مناسبتهای مختلف حضرت امیر (ع) را معرفی کردند. پیامبر اکرم این نگرانی را هم داشتند که این مسئله مورد قبول مردم واقع نشود واین نگرانی کاملا بجا بود تا اینکه در موقعیت غدیر خم آنجا که حجاج راهشان از هم جدا می شد در آنجا جبرئیل نازل شد و فرمان الهی را جهت معرفی رسمی حضرت علی (ع) بعنوان جانشین پیامبر ابلاغ کرد.

در این فرمان الهی خدای متعال به پیامبر فرمود اگر این کار را نکنی واین پیام الهی را به مردم نرسانی اصل رسالتت انجام نگرفته   است. مگر اهمیت این موضوع چقدر بود که اگر این ابلاغ انجام نمی گرفت کل رسالتی که پیامبر در طول 23 سال با آنهمه خون دل  انجام داداینها همه بر باد میرود. این موضوع در مجموع رسالت پیامبر چه نقشی وچه تاثیری دارد باید این موضوع ابلاغ ولایت   وخلافت علی (ع) انقدر مهم باشد و آنقدر در رسالت پیامبر وهدفی که برای آن مبعوث شده نقش داشته باشد که نبودنش بمنزله نبود   کل باشد.
برای روشن شدن موضوع باید به اصل رسالت پیامبر توجه کنیم وببینیم برای چه مبعو ث شده بود همه میدانیم که پیامبر برای   هدایت چند نفر خاص مبعوث نشده بود بلکه برای همه مردم تا روز قیامت بود چون قرار نبود بعد از او پیامبری مبعوث شود  یا   کتابی نازل شود کتاب پیامبر یعنی قرآن کریم باید هدایت گر تمام انسانها در طول تاریخ باشد.  بنابراین رسالتی که پیامبر نسبت به  همه انسانها در همه زمانها ی آینده تا روز قیامت دارد باید بنحوی انجام گیرد و رسالتش طوری ابلاغ شود که فقط منحصر به یک  زمان خاص نباشد یعنی کاری کند که در طول زمان نسل های آینده هم بتوانند از این رسالت استفاده کنند پیامبر اکرم چه کار می  تواند بکند که بعد از خودش این رسالتش به همه ی جهان برسد.

یکی این است که متن کتابی که آورده (قرآن) دست نخورده باقی بماند که خدای متعال حفظ این کتاب را از تحریف ضمانت کرده بر  خلاف سایر کتب آسمانی دیگر اینکه اولا همه ی آنچه را که مردم در نسل های آینده احتیاج دارند را پیامبر بیان نکرده و امکانش هم  وجود نداشته ثانیا خدای متعال در هیچ جا ضمانت نکرده که آنچه پیامبر میگوید برای هزاران سال سالم بماند و دست نخوره به  دست مسلمین برسد پس مردم نسبت به تفاصیل احکام بعد از پیغمبر چه کار باید میکردنند و خلاصه اینکه بعد از 1400سال من و  شما احکام اسلام را از کجا یاد بگیریم؟

عمر پیامبر که بیشتر از 63 سال نبود پس مردم چگونه باید دستورات دینشان را یاد بگیرند ؟ تا حدف ار رسالت پیامبر تحقق پیدا کند. چون رسالت پیامبر این بود که انسان ها تا روز قیامت بتوانند احکام خدا را بشناسند تنها راهش این بود که بعد از پیامبر کسی باشد که در تبیین احکام مثل خود پیامبر باشد یعنی معصوم باشد و خطا و لغزش در او وجود نداشته باشد فقط وحی مستقیم بر او نازل نشود.

خود پیامبر در مورد حضرت علی(ع) فرمود : که یا علی  هر چه من میشنوم تو هم میشنوی و هر چه من میبینم تو هم میبینی الا اینکه من پیغمبر هستم و تو نیستی جبرئیل با پیامبر سخن میگفت علی(ع) که حضور داشت می شنید. اگر بعد از پیامبر چنین کسی بود هدف رسالت امکان ادامه داشت اما اگر نبود رسالت پیامبر تحقق نمی یافت. بعد از حضرت علی نیز همیشه  یک امام معصوم باید در بین مردم باشد تا مردم بتوانند دینشان را از او یاد بگیرند همان چیزی را که باید از پیغمبر یاد بگیرند. اما اینکه تعداد ائمه چرا 12 نفر هستند مثل این است که بگویند چرا نماز صبح دو رکعت است و بیشتر نیست؟ تعدادش را ما نمیتوانیم تعیین کنیم مگر ما میتوانیم بگوییم تعداد پیغمبران باید چند نفر باشد خدا میدانست که این دوازده نفر هستند که صلاحیت امامت دارند ستون فقرات دین غیر از آنچه در قرآن آمده بود توسط ائمه اطهار بیان شده و هدف از رسالت پیامبر در طول مدت این یازده  امام تحقق پیدا کرده.

لذا اگر این سیستم جانشینی معصوم برای پیغمبر هم توسط خدای متعال بیان و معرفی نمی شد هدف از رسالت پیامبر تحقق پیدا نمکیرد.                                        

                                                                                                                     







بخش یاداشت مدیران تبیان کردستان