یکی از مهمترین وسایل ورزشی برای همه رشته های ورزشی کفش ورزشی مناسب است. کفش ورزشی خوب می تواند روی کیفیت تمرین شما نتیجه مثبتی ایجاد کند. به نظر شما یکی از مهمترین وسایل ورزشی برای ورزشکاران چیست؟ لباس خوب؟ یا....؟ یکی از مهمترین وسایل ورزشی برای همه رشته های ورزشی مانند دویدن، کوهنوردی، بدمینتون،والیبال و … کفش ورزشی مناسب است. کفش ورزشی خوب می تواند روی کیفیت تمرین شما نتیجه مثبتی ایجاد کند و یا آن را نابود کند! انتخاب یک کفش ورزشی مناسب زیاد هم سخت نیست.


۱-هر کفشی مناسب نیست

یکی از بزرگترین اشتباه ها در استفاده و انتخاب کفش ورزشی این است که وقتی یک برنامه تمرینی مثل دویدن یا پیاده روی دارید، به طرف قفسه کفش ها می روید و یک جفت کتانی کهنه را انتخاب می کنید و شاید فکر کنید این بهترین انتخاب است! اشتباه نکنید، یک جفت کفش کهنه کیفیت و حمایتی که مورد نیاز پاهای شما هست را ندارد.این کفش گذشته از اینکه مناسب فعالیت ورزشی شما نیست بلکه مشکل زا نیز می باشد و ممکن است شما را به دردسر بیاندارد.

۲- انتخاب یک کفش خوب

تا اینجا متوجه شدیم که باید کفش ورزشی مناسب و با کیفیتی رو برای فعالیت ورزشی انتخاب کنیم.اما آیا این کفش برای نوع فعالیت شما مناسب است؟ در واقع بهتر است بگوییم کفش ورزشی که مناسب دویدن است از جنبه های مختلف مناسب بدمینتون یا والیبال نیست زیرا طراحی و ساختار آن ها نسبت به نوع فعالیت تفاوت است.

مثلا:کفش های که برای دویدن طراحی شده اند، پایاسازی کناری در آن ها ساخته نشده است چرا که وقتی می دوید پاها یتان را به اطراف حرکت نمی دهید و شما فقط به طرف جلو می دوید.منظور از پایاسازی کناری، ساق دار بودن کفش است یعنی کفشی که محدوده بیشتری از مچ پا را حمایت کند.یک کفش ورزشی که برای دویدن ساخته شده است فقط ثبات و حمایتی که شما در حال دویدن در پیست دومیدانی نیاز دارید را به شما می دهد.کفش های بسکتبال و تنیس نیاز دارند تا از طرفین پایاسازی شوند.به این خاطر که شما هنگام ورزش در این نوع رشته های ورزشی پاهایتان را خیلی زیاد به اطراف حرکت می دهید.

حتی کفش پیاده روی با کفش دویدن تفاوت دارد.دونده ها بیشتر روی جلو پایشان فرود می آیند و که افرادی که پیاده روی می کنند روی پاشنه پا فرود می آیند(حرکت می کنند).شما برای دویدن در مسافت های طولانی، به کفشی نیاز دارید که لایه بیشتری در قسمت سینه پا داشته باشد در حالی که کفش های پیاده روی باید لایه ی سخت تری برای حمایت از پاشنه داشته باشند.

این نوع کفش ها که در گذشته به آن کفش کتانی می گفتند شاید برای شما که فعالیت ورزشی تخصصی ندارید مناسب باشد، این کفش ها پایاسازی کنار دارند ولی ویژه یک نوع فعالیت ورزشی خاص طراحی نشده اند.شما با استفاده از این کفش ها می توانید با بچه هایتان بسکتبال بازی کنید، می توانید با آن ها یک یا دو کیلومتر بدوید.اما دقت کنید که این کفش ها، برای هیچ فعالیت ورزشی به صورت تخصصی طراحی نشده اند.

در نتیجه افرادی که زیاد اهل دویدن و یا رشته ورزشی بخصوصی نیستند و بعضی اوقات به باشگاه های ورزشی می روند می توان گفت برای آن ها کفش ورزشی عمومی انتخاب خوبی است.

کاتلین استون مسئول انجمن پزشکی پا در آمریکا می گوید:یک کفش ورزشی عمومی خوب به شما اجازه خواهد داد روی تردمیل یا روی آسفالت یا پیست دوومیدانی با دویدن آرام ورزش کنید.بدون در نظر گرفتن مسافت پیموده شده، این نوع کفش ورزشی برای افرادی که انواع مختلفی از فعالیت های ورزشی را به صورت تصادفی انجام می دهند مناسب است.

خصوصیات یک کفش ورزشی عمومی :

  • پاشنه سختی داشته باشد.
  • وزن سبکی داشته باشد
  • حمایت خوبی داشته باشد ( شما نتوانید کفش را به آسانی خم کنید)

 

۳-کفش ورزشی فقط برای ورزش

کفش ورزشی شما باید فقط کفش ورزشی تان باشد، نه کفشی برای دویدن در اطراف شهر یا استفاده های دیگر.وقتی یک جفت کفش را برای استفاده عمومی می پوشید باید این رو در نظر داشته باشید که این کفش ها خیلی زودتر عمر مفیدشان تمام می شود.فرقی نمی کند که چه کفشی باشد، یک کفش ورزشی باشد یا یک کفش معمولی.بنابراین فقط وقتی که ورزش می کنید از کفش ورزشی تان استفاده کنید و بعد فعالیت ورزشی دیگر از آن ها استفاده نکنید.کفش های معمولی و با ظاهر زیبا را بهتر است با جین بپوشید و از آن ها هم برای ورزش استفاده نکنید، حتی زمانی که کهنه می شوند و یا ظاهر زیبای خود را از دست می دهند.

 

۴-استفاده طولانی مدت از کفش ورزشی

از دیگر اشتباهاتی که شاید شما هم مرتکب شوید این است که مدت زمان زیادی از کفش ورزشی استفاده می کنید.شاید فکر می کنید زمانی باید کفش ورزشی را عوض کنید و یک جفت کفش تازه را جایگزین آن کنید که کفش ورزشی شما دیگر ظاهر مناسبی نداشته باشد و شاید هم پاره شده باشد!اما باید این را بدانید که اولین کاری یک کفش برای شما انجام می دهد حمایت از پاهای شماست، وقتی که کفش ورزشی دیگر نتواند از پاهای شما حمایت کند استفاده از آن درست نیست چرا که به مرور باید منتظر درد در زانو، کمر و پشت خود باشید.

کفش ها بعد از مدتی کیفیت و کارایی خود را از دست می دهند پس کاری به ظاهر و یا پاره بودن و یا نبودن آن نداشته باشید.

نوجوانان باید توجه کنند که در سن رشد اندازه پاها تغییر می کند، پس حتما" باید کفش ۶ ماه  پیش اندازه پای شما باشد در غیر اینصورت برای حفظ سلامت پا کفش ورزشی خود را عوض کنید.

۵-هنگام خرید کفش ورزشی عجله نکنید

با توجه به توضیحاتی که داده شد و همچنین اگر به اندازه کافی در رشته ورزشی خود تخصص دارید یعنی حرفه ای هستید، قاعدتا" باید بدانید که چه کفش ورزشی مناسب شما است.بهتر است به جای اینکه فقط وارد یک فروشگاه لوازم ورزشی شوید و بعد از بررسی چند جفت کفش یکی را که فکر می کنید بهترین است انتخاب کنید، به یک فروشگاه تخصصی کفش ورزشی و یا فروشگاهی که فروشنده آن تخصص لازم را داشته باشد مراجعه کنید، حتی می توانید از یک کارشناس هم نظر خواهی کنید.

در این فروشگاه ها پرو کفش باید واقعی باشد، یعنی شما کفش رو بپوشید و بدوید و یا اینکه روی تردمیل آن ها را تست کنید. هنگام پرو کفش شما باید هم اندازه طول پا و هم پهنا و قوس آن را بدانید.این سه عدد در کنار هم  برای شما تعیین می کنند که کفش ورزشی با چه اندازه ایی مناسب شما است.


و در پایان :

اگر کف پای شما صاف هست، باید از کفی طبی برای حفظ قوس کف پا در کفش هایتان استفاده کنید،چنانچه تا کنون اقدامی نکرده اید و یا اطلاعی نداشته اید هر چه زودتر اقدام کنید و به پزشک مراجعه کنید تا شما را راهنمایی کند در غیر اینصورت باید منتظر درد زانو و کمر باشید. هنگامی کفش مناسب خود را انتخاب کردید، حتما" از فروشنده سوال کنید که آیا اجازه تعویض و یا برگرداندن کفش را دارید یا نه.پس از آن با خیال راحت کفش را در منزل بررسی کنید تا مطمئن شوید کفش خوبی را انتخاب کرده اید.







نشمین جعفری_بخش ورزش و تندرستی تبیان کردستان

منبع : آکاایران، علم و ورزش