به گفته ی یک متخصص زنان و زایمان، این فاکتورهای ژنتیکی هستند که در خصوصیات ظاهری افراد موثرند ولی مواد مغذی و ریزمغذی‎هایی در این میان وجود دارند که می تواند این فاکتورهای ژنتیکی را تقویت کنند. حتی می توانیم قبل از تکامل مغز حافظه کوتاه یا بلندمدت خود را با کمک مواد غذایی سالم یا ورزش های فیزیکی و فکری تقویت کنیم اما بعد از طی روند تکامل مغز، دیگر نمی توان به افزایش خارق العاده هوش یا همان IQ با کمک تغذیه و ورزش چندان امیدوار بود.


 اصول برنامه  تغذیه مناسب برای کودک در سنین 1-5 سالگی

 

  • حداقل 3 بار در روز باید غذا خورده شود.
  •  غذا خوردن در یک ساعت معين و در محيطي خوشايند به كودك داده شود. زیرا بدن کودک نا خود آگاه راس آن ساعت مشخص به غذا احساس نیاز پیدا میکند و اشتهای کودک را تحریک میکند .
  • کودک بايد با انواع مختلف غذاها آشنا شود..
  •  بايد سعي شود كه غذاهاي جديد هميشه بمقدار كم و همراه با غذاي مورد دلخواه به كودك داده شود.
  •  از مصرف چاشني زیاد بايد خوداري شود.
  • غذا بايد ولرم باشد .غذاي داغ و نيز غذاي سرد باعث ترس كودك مي شود.
  •  از آنجایی که كودكان به رنگ غذا نيز توجه دارند از اين توجه آنها بايد استفاده شود.
  • غذا به تكه هاي كوچك تقسيم شود.
  • همزمان با رسيدن به استقلال ريخت وپاش غذا ادامه يافته ولي بايد تحمل كرد (از 9 ماه تا 5/2 سال بازی با غذا رایج است).
  • كودكان دوست دارند كه غذاهاي جديد را دستكاري كرده و سپس بخورند .اين بخشي از رفتار آنها است..
  • به کودک آهسته غذا خوردن را بیاموزید.(برای پیشگیری از چاقی)
  • کودکی که دچار پوسیدگی دندان میشود قادر به تغذیه مناسب نیست و به اختلالات رشد, سو تغذیه ولاغری میشود.
  • دادن بستنی قبل از 3 سالگی موجب نرمی مینای دندان شیری یا دایمی شود و دندان را در معرض پوسیدگی قرار دهد.
  • كمبود ويتامين درکودکان راجدی بگیریم كمبود ویتامین D سبب بیماری (راشيتيسم) یا همان نرمی و كم خوني همان فقرآهن در اين گروه سني با درجات مختلف ايجاد مي شود.
  • شیر از مهم ترین و سودمندترین مواد غذایی است که متخصصان تغذیه در همه کشورهای جهان بر مصرف آن، به ویژه در سنین کودکی و نوجوانی تأکید می ورزند. اساسی ترین روش برای رفع مشکل سوء تغذیه در کودکان و نوجوانان
  •  از آنجايي كه كاكائو به علت داشتن اگزالات مانع از جذب كلسيم ميشود به مقدار زياد در کودکان نبايد مصرف شود.
  •  لبنیات و توت فرنگی به دلیل داشتن حجم زیادی کلیسم به رشد استخوانی کودک کمک میکند و همراه آهن توصیه نمیشود .
  • کلیسم وفسفر موجود در ذرت برای استخوان سازی کودکان در حال رشد مفید است.
  • زمانی که کودک اسهال شده از آب سيب يا آب گلابی بپرهيزيد زیرا باعث سوءجذب کربوهیدراتها میشود.به جای آن از کته برنج استفاده کنید .
  • در آناناس آنزیم برومیلن وجود دارد که برای زنان باردار وبچه های زیر 6 سال مضر است ازدادن اناناس کودکان خوداری کنید.
  • از مشارکت کودک در تزیین غذا استفاده کنید. وقتی کودک همکاری بیشتری انجام دهد بهتر آن غذا را میخورد.
  • تخم مرغ را هرروز به کودک ندهید مصرف زیاد بار کبد را افزایش وابتلابه سنگ صفرا را افزایش میدهد. مصرف سفیده تخم مرغ به دلیل احتمال واکنش آلرژیک برای کودکان زیر 1 سال ممنوع اما پس از یک سال برای بدن ضروری است.
  • بهتر است مادر، نوزاد خود را تا 2 سال شیر دهد تا مواد غذایی لازم به بدن نوزاد به حد کافی برسد. مادران  به هیچ عنوان شکر به غذای نوزاد خود اضافه نکنند و از همان ابتدا فرزند خود را به روش درست و سالم غذا خوردن، عادت دهند. هر چه غذای سالم به کودک بدهند، به همان اندازه سلامتی آینده کودک خود را رقم زده اند.

 

 

بخش کودک و نوجوان تبیان کردستان
منابع:سایت نی نی پرارین و هفت گنج