مدیرکل فرق و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی کشور

منشا اصلی تفرقه و جنگ‌های بی‌منطق جهالت است



مدیرکل فرق و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی کشور گفت: منشا آنچه که پیروان ادیان مختلف گرفتار تنازع، تفرقه و تنش و جنگ‌های بی‌منطق می‌شوند، جهالت است.

به گزارش روابط عمومی اداره‌‌کل تبلیغات اسلامی کردستان، حجت‌الاسلام احمد حاتمیان در نشست مشترک علما و روحانیون تشیع و تسنن در سنندج اظهار کرد: خداوند سبحان پس از آفرینش و خلقت انسان پیامبران را به سوی مردم فرستاد تا فطرت خداخواهی و حقیقت‌جویی و حقیقت‌یابی را در همه درون انسان‌ها شکوفا و بارور کنند.

وی افزود: انسان در گذر تاریخ و در دروه های مختلف حیات خویش به دنبال پرستش موجودات مختلف رفت چون در فطرت اولیه خودش حقیقتی نهفته دارد که بدنبال معبود خود باشد اما بدرستی پیدایش نمی‌کرد و خداوند پیامبران را فرستاد تا فطرت آنها را به درستی به ثمر بنشاند.

وی با اشاره به اینکه فلسفه اصلی پیامبران شکوفایی فطرت و گریختن از ضلالت و جهالت و نادانی است، خاطرنشان کرد: پیامبران باید عقول انسان‌ها که در زیرخاک جهالت و نادانی دفن شده است را بیرون می‌کشیدند و خردمندی، اندیشه ورزی و عقلانیت به جامعه بشری ارزانی بدارند.

مدیرکل فرق و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی کشور بیان کرد: به میزانی که جوامع اسلامی به ویژه جامعه مسلمین بتوانند در مسیر فطرت الهی حرکت کنند و از وادی جهالت و سرگردانی‌ها رهایی یابند می‌توان گفت، پیامبران موفق بوده‌اند.

حجت‌الاسلام حاتمیان عنوان کرد: دین منشا تنش و تنازع نیست و برای ایجاد وحدت آمده است تا همدلی و در مسیر خداوند حرکت کردن را به وجود آورد و منشا آنچه که پیروان ادیان مختلف گرفتار تنازع، تفرقه و تنش و جنگ‌های بی‌منطق می‌شوند، جهالت است.

وی اضافه کرد: عدم شناخت حقیقت دین و شریعت نبوی است که انسان‌هایی را به جای خدا می‌نشاند و این از جهالت و نادانی است که انسان را دچار افراط و تفریط می‌کند.

وی یادآور شد: زیانبارترین افراد کسانی هستند که رفتار و اعمالشان در دنیا تباه و باطل است و فکر می‌کنند رفتار زیبایی را انجام می‌دهند و این رفتار نادرست زیانبار است.

مشاور نماینده ولی فقیه در استان کردستان نیز در این نشست اظهار کرد: پیامبر در میان امتی مفتخر به جایگاه رسالت شد که در آن تقابل و اختلاف شدیدی موج می‌زد.

حجت‌الاسلام مهدی فرزی بیان کرد: اختلاف و تفاوت و رقابت یک موضوع فرا دینی است و ما فارغ از نیاز به وحدت در حوزه دین نیازی به تعریف وحدت در حوزه بشری داریم و یک مجموع عظیم از اخلاقیات از نوع رفتارها و گرایشات وجود دارد که ربطی به دین ندارند.

وی گفت: فردی که مسلمان یا غیرمسلمان است ذاتا دارای اخلاقیاتی است که باید مورد تربیت قرار گیرد تا مشکل اختلاف حل شود و تا زمانیکه اصلاح اخلاقی نکنیم درگیر جنگ‌ در حوزه‌های مختلف خواهیم بود.

وی عنوان کرد: قدرت کنترل نفس و مدیریت نفسانیات قدرتی است که ایجاد وحدت یا تفرقه می‌کند و باید روی این قدرت مدیریت نفس کار شود.







انتهای خبر/