رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی سقز:

خلوص نیت از شرایط و آداب باطنی تلاوت قرآن کریم است

 

 

رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی سقز گفت:خلوص نيت از ديگر شرايط و آداب باطنی تلاوت قرآن کریم است و طبق روایات اسلامی شرط قبولی هر عملی به ميزان اخلاص در انجام آن عمل است.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل تبلیغات اسلامی کردستان، حجت‌الاسلام سید حسن حسینی چهارشنبه شب در نشست اخلاقی با عنوان "تفکر و تدبر در قرآن کریم" که در کانون فرهنگی تبلیغی حضرت فاطمه(س) سقز برگزار شد، ضمن تبریک ماه ضیافت الهی با توصیه به قدر دانستن ساعات و لحظات پر خیر و برکت آن اظهار کرد: طبق فرموده پیامبر اکرم(ص) ماه رمضان ماهی است که اول آن رحمت، میانه‌های آن مغفرت و آخر آن آزاد شدن از آتش جهنم است.

 

وی بیان کرد: رمضان ماهی است که همه دعوت شده‌اند به مهمانی الهی و برترین ماه سال است که همه کتب آسمانی علاوه بر قرآن کریم در این ماه نازل شده‌اند. وی با اهمیت تلاوت قرآن کریم در این ماه و آثار و برکات آن افزود: مومنی که در ماه رمضان یک آیه از قران را تلاوت کند همچون آن است که یک ختم قرآن را داشته است.

 

رئیس عقیدتی نیروی انتظامی سقز به جایگاه تفکر و تدبر در قرآن کریم اشاره کرد و بیان داشت: یکی از نعمت‌های ارزشمند خداوند به انسان، قدرت تعقّل، تفکّر و تدبُّر است، به گونه‌ای که به واسطه همین توانایی از دیگر حیوانات متمایز شده است. حجت‌الاسلام حسینی عنوان کرد: انسان با به کارگیری این موهبت الهی و با استفاده از ابزارها و مقدماتی، سمت و سوی افعال و اعمال خود را جهت‌دهی کرده و سیر تکاملی خود را بر آن بنیان می‌نهد.

 

وی افزود: خداوند متعال به انسان حواس ظاهری را عطا فرمود که کلید عالم محسوسات هستند و عقل را که کلید جهان ماوراء حس و طبیعت است را به عنوان مأموری برای نقادی، نتیجه‌گیری، جمع‌بندی و تعمیم و تجزیه و تحلیل در فرآورده‌های آن حواس به انسان بخشید و از او خواست تا از این مأمور استفاده کافی را در پیمودن راه هدایت ببرد.

 

وی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم قدم در راه هدایت گذاشته و پیامدهای قرآن در زندگی ما جاری باشد باید همچون خردمندان از قوۀ عقل خود استفاده کرده و با تفکر و تذکر و تدبر به این مهم دست پیدا کنیم که لازمة آن بررسی جایگاه تفکر و اندیشه در قرآن کریم است.

 

رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی سقز یادآور شد: قرآن کریم بر خلاف دیدگاه برخی از فرق اسلامی و مکاتب غربی، که پای عقل را چوبین دانسته و آن را نه تنها از ورود به مسائل دینی بلکه از اندیشیدن در حوزه مسائل و مشکلات بشری نیز منع می‌کنند، به اهمیت و جایگاه تفکّر و تعقّل توجه داده و در آیات فراوانی اهمیت این موضوع را گوشزد کرده است.

 

حجت‌الاسلام حسینی گفت: پرداختن حدود سیصد آیه از قرآن موضوع تدبر و تعقل به صورت مستقیم و غیرمستقیم با عبارات مختلفی نظیر «تعقّلون، تفکّرون، تدبُّرون، تنظرون و ...» خود تأییدی بر این ادعاست و فراوانی آیات در دعوت به تفکّر و تعقّل، حکایت از اهمیت و نقش فراوان آن در حیات مادی و معنوی انسان دارد.

 

وی همچنین به آداب قرآن کریم اشاره و تصریح کرد: آداب تلاوت قرآن به دو بخش آداب ظاهری و باطنی تقسيم می‌شود که تدبر و تفكر قرآن از مهمترين آداب باطنی قرآن است: در آيه «كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیْكَ مُبَارَكٌ لِّیَدَّبَّرُوا آیَاتِهِ وَلِیَتَذَكَّرَ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ» كه آيه ۲۹ سوره ص است، خداوند هدف از نزول قرآن را تدبر بيان كرده است.

 

وی بیان کرد: همچنين در آيه ۸۳ سوره نساء در آيه «أَفَلاَ یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَیْرِاللّهِ لَوَجَدُواْ فِيهِ اخْتِلاَفًا كَثِيرًا» با يك استفهام تهديدی از سوی قرآن مواجه هستيم كه انسان را دعوت به تدبر در آيات الهی می‌كند.

 

رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی سقز اظهار کرد: «أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا» آيه ۲۴ سوره محمد(ص) نيز يكی از آياتی است كه انسان را دعوت به تدبر و تفكر در قرآن می‌كند، به گونه‌ای كه در اين آيه تدبر نكردن در قرآن دليلی بر قفل‌هايی است كه بر قلب‌ها زده شده و مانع درك معارف حقيقی می‌شود.

 

حجت‌الاسلام حسینی داشتن خلوص نيت را از ديگر شرايط و آداب باطنی تلاوت دانست و گفت: طبق روایات اسلامی شرط قبولی هر عملی به ميزان اخلاص در انجام آن عمل است و چنانچه از روی ريا و به خاطر ديگران باشد، براساس روايات ابتر بوده و ماندگاری نخواهد داشت.

 

وی تصریح كرد: از ديگر آداب باطنی تلاوت اين است كه خطابات قرآن را متوجه خود بدانيم، به گونه‌ای كه انگار در همان لحظه تلاوت مورد خطاب قرآن و خداوند هستيم. در اين حالت بايد هنگام تلاوت آيات بشارت از خداوند بخواهيم كه اين نعمات نصيب ما نيز بشود و در هنگام تلاوت آيات عذاب به خداوند پناه ببريم.

 

حجت‌الاسلام حسینی در پایان با بیان این نکته که داشتن طهارت، احترام به مصحف شريف، ترتيل‌خوانی، ذكر استعاذه و بسم الله الرحمن الرحيم و نيز داشتن صوت نيكو از آداب ظاهری تلاوت کریم است، عنوان كرد: يك قاری قرآن بايد هركدام از آداب ظاهری و باطنی را به صورت توأمان رعايت كند.






انتهای پیام/