وقتی به عنوان پدر و مادر برای شیوه های تربیتی  فرزندتان تلاش می کنید و دوست دارید مجهز به تمام مهارتهای زندگی باشد، خودتان هم باید الگویی برای او باشید. چه دختر باشد و چه پسر، پشت سر شما گام بر می دارد.  حال ببینیم قصه برای تربیت پدران آینده چه فرقی می کند.

او را برای صحنه جنگ زندگی آماده کنید

باید حساب سال ها بعد را بكنید. پسر كوچك خانه شما قرار است صبح تا شب دنبال نان حلال برود، وسایل سنگین بلند كند، شاید سرباز شود و بخواهد با شجاعت بجنگد و... این نیازهای آینده او به یك جسم و تن قوی لازم دارد. مردی كه بخواهد هر شب با دستان پر از خرید به خانه اش برگردد یا برای كمك به خانواده اش، وسایل را جابه جا كند، امروز نباید تغذیه نادرست، تنبلی و شب بیداری داشته باشد. اگر خرید می روید، دائم به پسرتان یادآوری كنید كه او مرد است و اجازه بدهید در حمل وسایل، حساب كردن پول خرید و... فعال باشد. اگر خرید می روید، دائم به پسرتان یادآوری كنید كه او مرد است و اجازه بدهید در حمل وسایل، حساب كردن پول خرید و... فعال باشد.

بگذارید مرد بودن را تمرین کند

مرد كوچك خانه شما به زودی می خواهد برای خانواده و كارش تصمیم های مهم بگیرد و اگر این قدرت را پیدا نكند هزینه های عاطفی، اجتماعی و اقتصادی زیادی را باید متحمل شود. برای پرورش قدرت تصمیم گیری، یك برنامه ریزی دائمی لازم است.

به دوراندیشی مردكوچك خانه تان كمك  كنید

پسران، پدران آینده اند و باید مسئولیت پذیر بار بیایند؛ بنابراین انجام برخی از کارهای خانه را حتی اگر خیلی کم و پیش پا افتاده باشند به عهده پسرتان بگذارید

می توانید با یك بازی، دائم از پسرتان بپرسید «كدوم كار مهمه، كدوم مهم تره»؟ با این كار به ذهن او تمرین اولویت بندی می دهید. راهكار رسیدن به هدف مهم است و اگر اشتباه شود یا از قبل به نتیجه احتمالی آن فكر نكنیم به پت و مت تبدیل می شویم.می توانید از اتفاق های روزمره مثل دیدن تك چرخ زدن یك پسر در خیابان تا یك عكس یا بخشی از یك فیلم استفاده كنید و دائم بپرسید: «بعد از این كار چه اتفاقی می افته؟» این تمرین، به دوراندیشی مردكوچك خانه تان كمك می كند.

پسرها هم گریه می کنند

نكته مهم دیگر فرهنگ اشتباهی است كه به گوش پسر می خوانند كه اگر ناراحتی نباید گریه كنی. این فرهنگ كم كم گسترش می یابد و موجب می شود كه پسرها روحیه درون ریزی پیدا كنند. بهتر است روش های دیگری را هم برای آرام كردن خود، به پسرها یاد بدهید.

پسرها هم محبت می خواهند

این یک باور غلط است که دخترها بیشتر از پسرها به محبت نیاز دارند. پسرها هم به اندازه دخترها به محبت و حمایت عاطفی بویژه از طرف خانواده شان احتیاج دارند؛ وظیفه پدر یا مادر مهربان که به فکر سلامت روان فرزندش است، رعایت تعادل و عشق ورزی به همه فرزندان چه پسر چه دختر است.

بگویید قلدر نباشد

به پسرتان بیاموزید که زورگویی و قلدری راه معقول و پسندیده ای برای رسیدن به خواسته ها نیست؛ بنابراین بهتر است برای حل مشکلاتش راه های منطقی و آرام را پیش گیرد تا محبوبیتش پیش اطرافیان بیشتر شود.

برای پسرتان قانون بنویسید

برای این که پسرتان احساس نکند به خاطر جنسش هیچ محدودیتی ندارد، قوانین خانواده را بنویسید و به دیوار اتاقش بچسبانید و حتماً ساعات ورود و خروج او را طبق مقررات خانواده درج کنید و اگر دیدید که از حدش تجاوز کرد، بنا به روحیاتش، تنبیه یا تشویقی برایش در نظر بگیرید تا بهتر شرایط خانواده را بپذیرد.

قضاوت عادلانه را به او یاد بدهید

هیچ گاه در برابر دختر یا فرزند کوچک ترتان به پسرتان نگویید که تو بزرگی یا پسری و این رفتارها از تو بعید است. عادلانه قضاوت کنید و به فرزندانتان بیاموزید که به یکدیگر احترام بگذارند و حقوق یکدیگر را هم رعایت کنند.

به او اقتصاد را یاد بدهید

باید حساب سال ها بعد را بكنید. پسر كوچك خانه شما قرار است صبح تا شب دنبال نان حلال برود، وسایل سنگین بلند كند، شاید سرباز شود و بخواهد با شجاعت بجنگد و... این نیازهای آینده او به یك جسم و تن قوی لازم دارد

پسرها عمدتا عهده دار چرخاندن چرخ مالی و اقتصادی زندگی در آینده هستند؛ بنابراین بهتر است پدران، آن ها را با مسائل و مشکلات مالی و حساب و کتاب و نحوه صحیح پول خرج کردن آشنا کنند و از نوجوانی پس انداز کردن و صرفه جویی را به آن ها یاد دهند. با كمك این پیشنهاد ها 3 اصل مهم رعایت حلال بودن مال، تلاش و مهارت و قناعت را به پسرها آموزش دهید:

*قدران شما باشد

قدردانی از زحمت پدر خانواده و به بزرگی یاد كردن تلاش او را جزو فرهنگ خانواده تان كنید. از پول حلال پدر، در خانواده زیاد حرف بزنید و اتفاق های خوب و با بركت را به آن ربط دهید.

*تنبلی را از زندگی او حذف کنید

در سال های كودكی، تلاش پسرتان برای رسیدن به هدفش شبیه كارهای بزرگ و نشانگر هوش اقتصادی نیست اما شما همت و پیگیری او را برای هدف های كودكانه اش تشویق كنید تا كم كم تنبلی از عادت های او حذف شود.

*بازی های اقتصادی كنید

 مثلا پول الكی درست كنید و وسایل خانه را قیمت گذاری كنید تا با هم تمرین خرید و فروش كنید. اگر شغل آزاد دارید به پسرتان اجازه دهید در اوقات فراغت، كنار شما یا فرد دیگری كسب درآمد كند.

*از تجملات دوری کنید

خودتان اهل برنامه ریزی اقتصادی، قناعت و دوری از تجمل باشید.

مسئولیت پذیرشان کنید

نکته آخر اینکه پسران، پدران آینده اند و باید مسئولیت پذیر بار بیایند؛ بنابراین انجام برخی از کارهای خانه را حتی اگر خیلی کم و پیش پا افتاده باشند به عهده پسرتان بگذارید؛ کارهایی مانند خرید نان یا گذاشتن کیسه زباله بیرون از منزل.